Organizacja Straży Miejskiej w Bydgoszczy opiera się na Uchwale Nr XXI/527/20 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie nadania Regulaminu Straży Miejskiej w Bydgoszczy, która wydana została na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r., poz. 1795, z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.).
Na podstawie wyżej wymienionej uchwały strukturę wewnętrzną naszej jednostki tworzą następujące komórki organizacyjne:
- Referat Północ,
- Referat Południe,
- Referat Koordynacji Służby,
- Referat Wykroczeń,
- Referat Konwojowo – Ochronny,
- Referat Profilaktyki,
- Referat Organizacji, Kadr i Szkolenia,
- Zespół Finansowy,
- Zespół Kontroli i Analiz,
- Inspektor Ochrony Danych,
- Służba BHP,
- Radca Prawny,
Referatami kierują Kierownicy. Główny Księgowy kieruje Zespołem Finansowym. Referaty mogą dzielić się na jednoosobowe i wieloosobowe stanowiska pracy. Strukturę wewnętrzną poszczególnych komórek organizacyjnych oraz zakres ich działania określa Komendant w drodze zarządzenia.
Do zakresu działania Referatów Północ i Południe w szczególności należy:
1. organizowanie służby patrolowo – interwencyjnej,
2. ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych, przeciwdziałanie popełnianiu wykroczeń i przestępstw oraz ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej,
3. czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,
4. kontrola publicznego transportu zbiorowego w zakresie uregulowanym odrębnymi przepisami,
5. współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
6. doprowadzenie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania,
7. rozpoznanie zagrożeń i analizowanie danych na temat zjawisk oraz zdarzeń wywierających wpływ na stan ładu i porządku publicznego w dzielnicach stanowiących rejony służbowe referatów,
8. współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi mającymi wpływ na poczucie porządku i bezpieczeństwa publicznego, tj. Radami Osiedli, Rejonami Obsługi Mieszkańców Administracji Domów Miejskich i spółdzielniami mieszkaniowymi, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Kościołami oraz innymi instytucjami i organizacjami społecznymi,
9. udzielanie asysty w ramach ustawowych upoważnień,
10. zapewnienie ładu i porządku w bezpośredniej bliskości placówek oświatowych znajdujących się w rejonie działania oraz wdrażanie programów edukacji, profilaktyki i prewencji,
11. prowadzenie czynności administracyjno-porządkowych zmierzających do ochrony estetyki w miejscach publicznych oraz interweniowanie w zakresie indywidualnych spraw i skarg mieszkańców,
12. współpracowanie z właściwymi miejscowo komisariatami Policji, szczególnie w zakresie:
a) koordynowania dyslokacji patroli oraz uczestniczenia we wspólnych patrolach,
b) organizowania działań porządkowych, wspólnych akcji, zabezpieczenia imprez i meczów,
c) współdziałania przy zabezpieczaniu miejsca popełnienia przestępstwa i wykroczenia katastrofy lub innego podobnego zdarzenia, albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem,
13. inicjowanie i dokumentowanie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia,
14. realizacja programów prewencyjnych oraz tworzenie we współpracy z organami samorządu terytorialnego, Policją, organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych,
15. realizacja programów prewencyjnych,
16. informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń,
17. obserwowanie i rejestrowanie przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych,
18. wykorzystanie psów służbowych w służbie patrolowej oraz do zabezpieczenia imprez masowych.
Do zakresu działania Referatu Koordynacji Służby w szczególności należy:
- sporządzanie ogólnych dyslokacji dla całego miasta na podstawie informacji o planowanych imprezach, zgromadzeniach, stanach zagrożenia w poszczególnych rejonach miasta, zgłoszeniach obywateli oraz na podstawie informacji z narad i spotkań,
- zapewnienie całodobowej służby dyżurnej zapewniającej zachowanie ciągłości pracy oraz gotowości do skutecznej ochrony porządku i prawidłowej reakcji na zgłoszenia,
- zapewnienie sprawnego koordynowania siłami Straży, szczególnie w przypadku realizacji zadań wymagających podjęcia współpracy więcej niż jednego referatu,
- inicjowanie właściwej reakcji na wszelkiego rodzaju zdarzenia i sytuacje związane z ochroną spokoju i porządku publicznego,
- zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Straży zdarzeń i sytuacji zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia, albo porządku publicznego, a także stworzenie warunków umożliwiających natychmiastową reakcję Straży i innych służb na takie sygnały lub zagrożenia,
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemu obiegu informacji o bieżących wydarzeniach w zakresie pełnienia służby,
- informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń.
Do zakresu działania Referatu Wykroczeń w szczególności należy:
- prowadzenie spraw o wykroczenia, kierowanie wniosków o ukaranie do sądu, oskarżanie przed sądem i wnoszenie środków odwoławczych – w trybie i zakresie określonym w kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia,
- przygotowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych z zakresu dotyczącego realizacji zadań przez referat,
- kontrola palenisk oraz pobieranie próbek popiołu do badań laboratoryjnych,
- współpraca z BZGOK w zakresie kontroli gospodarki odpadami.
Do zakresu działania Referatu Konwojowo – Ochronnego w szczególności należy:
- organizowanie i wykonywanie czynności ochronnych obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,
- konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy,
- zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowej biur i innych pomieszczeń oraz sprawowanie dozoru nad magazynem broni i samochodami parkującymi na terenie głównej siedziby Straży,
- obsługa video monitoringu, w tym:
a) aktywne i bieżące obserwowanie miejsc objętych kontrolą,
b) reakcja na wydarzenia, w których doszło lub może dojść do zdarzenia o charakterze kryminalnym, drogowym lub do naruszenia spokoju, ładu i porządku publicznego,
c) bieżące informowanie służby dyżurnej o zaobserwowanych wydarzeniach mogących mieć wpływ na zachowanie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
d) monitorowanie i przygotowanie informacji, sprawozdań praz innych materiałów dotyczących funkcjonowania video monitoringu oraz uzyskiwanych efektów.
Do zakresu działania Referatu Profilaktyki w szczególności należy:
- opracowywanie i realizacja programów profilaktycznych,
- współpraca ze szkołami, urzędami, instytucjami i organizacjami działającymi na terenie miasta Bydgoszczy w zakresie profilaktyki społecznej oraz profilaktyki uzależnień,
- koordynowanie działań profilaktycznych realizowanych przez poszczególne komórki organizacyjne Straży,
- zapobieganie patologiom społecznym wśród dzieci i młodzieży,
- współpraca z Komendą Miejską Policji przy realizacji profilaktyki szkolnej i społecznej,
- inicjowanie i udział w akcjach ogólnospołecznych mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym,
- wykorzystanie psów służbowych w profilaktyce.
Do zakresu działania Referatu Organizacji, Kadr i Szkolenia w szczególności należy:
- zapewnienie obsługi Straży w zakresie spraw kadrowych oraz medycyny pracy,
- prowadzenie całości spraw związanych z aktami osobowymi, rozliczaniem czasu pracy, przyjmowaniem nowych pracowników, zwalnianiem z pracy,
- ewidencjonowanie legitymacji służbowych, upoważnień do wykonywania kontroli, oraz przyznanych uprawnień do nakładania grzywien w drodze mandatów karnych,
- opiniowanie i przygotowywanie decyzji o ukaraniu bądź wyróżnianiu pracowników,
- zapewnienie aktualizacji okresowych ocen pracy i kwalifikacji pracowników,
- realizacja zadań dotyczących wydatków w zakresie szkoleń, podróży służbowych, medycyny pracy, usług pocztowych oraz zawierania umów o pracę oraz umów na użytkowanie pojazdów prywatnych dla celów służbowych,
- przygotowywanie projektów wewnętrznych procedur oraz aktów prawnych dotyczących regulaminu jednostki, regulaminu pracy i wynagrodzenia, struktury organizacyjnej, obiegu dokumentów, spraw archiwalnych, spraw pracowniczych,
- organizacja szkoleń dla pracowników Straży,
- zapewnienie obsługi sekretarsko – biurowej oraz funkcji reprezentacyjnych Straży,
- organizacja obiegu dokumentów oraz archiwum w Straży,
- aktualizacja Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie zatrudnienia,
- prowadzenie obsługi organizacyjnej Komisji Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- prowadzenie obsługi Straży w zakresie zaopatrywania w druki mandatów karnych oraz ich ewidencji, wydawania i rozliczania z właściwymi instytucjami,
- ewidencja grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego kredytowanego w komputerowym systemie finansowo-księgowym Urzędu Miasta Bydgoszczy,
- przygotowywanie projektów umów cywilno-prawnych w zakresie dotyczącym realizowanych zadań przez referat,
- przygotowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych dotyczących funkcjonowania logistyki,
- przygotowywanie ocen, analiz, informacji dotyczących zaopatrzenia Straży,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją przez Straż zamówień publicznych,
- współdziałanie z radcą prawnym w zakresie realizacji zadań,
- prowadzenie ewidencji oraz obsługi organizacyjno-technicznej środków łączności, sieci radiofonicznej oraz infrastruktury i wyposażenia Straży,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych,
- prowadzenie obsługi organizacyjno-technicznej w zakresie gospodarki taborem samochodowym,
- realizowanie spraw związanych z zaopatrzeniem Straży w niezbędne wyposażenie,
- prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości z zakresu udzielonych zamówień publicznych oraz innej wymaganej przepisami sprawozdawczości,
- zarządzanie oprogramowaniem antywirusowym, kontami pocztowymi,
- utrzymanie sprawności sprzętu komputerowego i GPS,
- prowadzenie ewidencji wewnętrznych aktów prawnych,
- Aktualizacja Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie realizowanych zadań w szczególności w zakresie: stanu majątkowego oraz zamówień publicznych.
Do zakresu działania Zespołu Finansowego w szczególności należy:
- przygotowywanie projektu planu finansowego Straży,
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej Straży w zakresie dochodów i wydatków budżetowych,
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- sporządzanie analiz w zakresie realizacji planu finansowego Straży,
- sporządzanie sprawozdawczości budżetowej, finansowej i statystycznej,
- naliczanie i wypłacanie wynagrodzeń pracownikom Straży,
- opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów prawa dotyczących zagadnień finansowo – księgowych,
- realizowanie innych zadań zastrzeżonych w przepisach prawa dla głównych księgowych jednostek budżetowych.
Do zakresu działania Zespołu Kontroli i Analiz w szczególności należy:
- kontrola prawidłowości kierunków działania, doboru środków oraz wykonywania zadań przez komórki organizacyjne Straży, a także wykonywania obowiązków służbowych przez strażników miejskich i pracowników zatrudnionych w tych komórkach,
- sprawdzanie wykonywania zaleceń pokontrolnych,
- przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków,
- analizowanie ujawnionych nieprawidłowości i zagrożeń w funkcjonowaniu Straży oraz sprecyzowanie zaleceń w celu zapobiegania i eliminowania ich powstawania,
- przygotowywanie ocen, analiz, informacji, sprawozdań oraz innych materiałów dotyczących funkcjonowania Straży,
- bieżąca ocena efektywności służby patrolowo – interwencyjnej,
- informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń,
- informowanie opinii publicznej za pośrednictwem środków masowego przekazu o zamierzeniach i działaniach Straży. Administrowanie Biuletynu Informacji Publicznej oraz aktualizowanie jego treści w zakresie nie wyznaczonym dla innych komórek organizacyjnych Straży.
Do zakresu działania Inspektora Ochrony Danych w szczególności należy:
- nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników Straży zasad ochrony danych osobowych,
- zbieranie informacji o wszystkich przypadkach naruszenia zasad ochrony danych osobowych przetwarzanych w systemie informatycznym,
- informowanie Komendanta Straży o wszystkich przypadkach naruszania zasad ochrony danych osobowych przetwarzanych w systemie informatycznym,
- przeprowadzanie szczegółowej analizy prowadzącej do określenia przyczyn naruszenia zabezpieczenia danych osobowych oraz podjęcia działań mających na celu wyeliminowanie podobnych zdarzeń w przyszłości,
- informowanie o stwierdzeniu naruszenia zasad ochrony danych osobowych właściwych podmiotów,
- podejmowanie działań mających na celu powstrzymanie dostępu do danych osobowych osobom niepowołanym w przypadku naruszenia zasad ochrony danych osobowych,
- przeprowadzanie sprawdzianów stopnia znajomości przepisów o ochronie danych osobowych u pracowników zatrudnionych przy przetwarzaniu danych osobowych.
Do zakresu działania Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy nadzór nad bezpiecznymi i higienicznymi warunkami pracy w Straży, prowadzenie postępowań powypadkowych, szkoleń, kontroli oraz wykonywanie innych zadań z zakresu bhp, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Do zakresu działania Radcy Prawnego w szczególności należy:
1. udzielanie porad i konsultacji prawnych oraz sporządzanie opinii prawnych,
2. udzielanie wyjaśnień z zakresu stosowania prawa,
3. opiniowanie:
a) wewnętrznych aktów prawnych oraz umów zawieranych przez Straż,
b) spraw indywidualnych,
c) rozwiązania z pracownikiem stosunku pracy bez wypowiedzenia,
d) odmowy uznania zgłoszonych roszczeń,
e) spraw związanych z postępowaniem przed organami orzekającymi,
f) zawarcia i rozwiązania umowy z kontrahentami,
g) zawarcie ugody w sprawach majątkowych,
h) umorzenia wierzytelności.
4. informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności Straży,
5. uczestniczenie w prowadzonych przez Straż rokowaniach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego, a zwłaszcza umów,
6. nadzór prawny nad egzekucją należności Straży,
7. występowanie w charakterze pełnomocnika Straży w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi.